For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, Safari or Internet Explorer.
Fokus på hållbarhet & hybridmotorer i F1

Fokus på hållbarhet & hybridmotorer i F1

Formel 1 är världens mest populära motorsport och det globala intresset växer så att det knakar. Tävlingar arrangeras runt om i världen och i skrivande stund tävlas det i alla bebodda världsdelar förutom Afrika. Det ökade intresset har medfört att flera företag vill in i sporten, samtidigt som miljömedvetenheten har ökat. Därför kommer nya regler gällande motorerna att träda i kraft 2025 med större fokus på hybridmotorer och hållbarhet i F1.

Hybridmotorer i Formel 1

Formel 1 övergav de renodlade förbränningsmotorerna redan 2014 för att istället övergå till hybridmotorer. Det nuvarande regelverket innebär att bilarna körs med turboladdade V6 motorer som kombinerats med avancerad teknik för hybrid-delen.
Bland annat finns det en del som kallas för MGU-H, Motor Generator Unit – Heat, som konverterar avgaser för att snurra en turbin. Turbinen skapar elektricitet som sedan används för att driva hybridbilarna.

Dessutom kompletteras den med MGU-K, en mindre komplex del som faktiskt liknar delarna som används i hybridbilarna vi ser på våra vägar. MGU-K står för Motor Generator Unit – Kinetic och den används för att ladda upp batterierna när bilarna bromsar.
Men, även om dagens F1 bilar använder mycket grön energi ska ännu större vikt läggas vid det framöver. Så här säger Isak Tingrot, F1 expert på F1sverige.se om förändringarna som träder i kraft 2026:
“I Formel 1 används redan hybridmotorer, men för att nå miljömålen som har satts upp om att vara en koldioxidfri sport 2030 måste stora förändringar göras. Därför kommer stora regeländringar att genomföras inför 2026 där den elektriska delen av motorerna blir ännu viktigare. Andelen kraft från elmotorn kommer att öka med 300 procent och målsättningen är att MGU-K komponenten ska kunna generera 350kW 2026. Det kan sättas i relation till den kombinerade energin från MGU-K- & H som idag är cirka 120kW.”

Kommer använda syntetiskt bränsle

Det är inte bara förändringar i den elektriska delen av hybridmotorn i Formel 1-bilarna som kommer att förändras 2026. Formel 1 har ingått ett samarbete med den saudiska oljejätten Aramco om att ta fram ett helt CO2-fritt bränsle.
Dessutom kommer en mindre mängd bränsle att användas för att driva bilarna – delvis till följd av att elmotorn får mer kraft. Hybridmotorn kommer att kunna generera upp till 1000 hästkrafter samtidigt som en signifikant mindre bränslemängd förbränns.
2013, året före de första hybrid motorerna introducerades i sporten, gick ungefär 160 kilo bensin åt för att driva bilarna en racedistans, vilket motsvarar ungefär 300 kilometer.
Med det nuvarande reglementet, det vill säga den första generationens hybridmotorer, minskade bränsleförbrukningen under ett race till 100 kilo. När de nya motorerna introduceras 2026 tros den siffran falla ner till 70 kilo – en minskning med lite drygt 64 procent.

Nya regler lockar nya fabrikanter

Det nya regelverket innebär inte bara miljömässiga vinster. Även den kommersiella aspekten har fått sig ett ordentligt uppsving och miljöaspekten har lockat nya motortillverkare från sporten.
Från och med säsongen 2026 kommer två nya bilmärken att synas i Formel 1. Det handlar om Audi som för första gången kommer att tävla i sporten. VW-gruppens sportmärke har köpt upp det schweiziska stallet Sauber som delägs av den svenska miljardären Finn Rausing.

Även Ford kommer att vara med och leverera motorer. De har ingått ett partnerskap med Red Bull och de ska bistå med expertis för att utveckla den elektriska delen av deras hybridmotor. Det kan medför att teknik från F1 bilarna kan förekomma på vägbilarna framöver i ännu högre utsträckning.

Topp