For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, Safari or Internet Explorer.
Begagnad Tesla Model 3 – Funderar du på att köpa en Tesla?

Begagnad Tesla Model 3 – Funderar du på att köpa en Tesla?

För dig som funderar du på att köpa en begagnad Tesla Model 3 – här kommer några saker du bör tänka på!

Du som är intresserad av att köpa en begagnad Tesla Model S eller Tesla Model 3 och inte vill betala det priset som en ny sådan kostar och vill gärna veta vad man ska tänka på. Vika krav man har kan variera från person till person men de flesta är överens om att räckvidden, priset och skicket är de tre viktigaste fakorerna. Sedan är laddning också en viktig aspeket. Var finns laddstationerna, hur lång tid tar laddningen, hur mår det begagnade batteriet?



Några av de vanligaste frågorna man ställer sig innan man ska köpa en begagnad Tesla är:

  • Är det rätt tänkt att köpa en begagnad Tesla elbil?
  • Vad är det viktigt att tänka på när man kollar på olika modeller/versioner?
  • Vad ska jag leta efter och vad vill jag INTE ha? Autopilot? Supercharge? 2WD eller 4WD?
  • Vilka seriösa bilhandlare finns det? Jag är “livrädd” att köpa av en privatperson.
  • Hur mycket påverkar eg. miltalen på en Tesla? Det finns en hel del Tesla elbilar med miltal runt 5000-9000 mil.
  • Hur påverkar årsmodeller?
  • Övriga råd och tips?

Här hittar du våra begagnade Tesla Model 3 elbilar till salu

Begagnad Tesla Model 3

Stor ökning av Tesla-bilar till salu

Nu går det att köpa elibilen under 500 000 kr
Nu kan du köpa en stor lyxig och klimatsmart Tesla för under 500.000 kr. Senaste månaderna har utbudet av begagnade Model S nästan dubblats på Blocket, och det tar längre tid att sälja elbilen. Många Teslaägare byter till Model 3 just nu, ett bra läge för den som vill ha en begagnad Tesla.

Läs mer

Om bilen har nybilsgaranti kvar, dvs. att den är <4 år från första reg. datum och har gått <8000 mil, så skulle jag säga att det är rätt tryggt att köpa privat. Har bilen garanti kvar tillför inte en bilfirma speciellt mycket, förutom att det är smidigt med betalning och grejor såklart. Hos bilfirmor förlorar man ofta möjligheten att få reda på vad som åtgärdats på bilen – köper man privat har man i alla fall den möjligheten. Är det en äldre bil, är det helt klart tryggast att köpa via Tesla, då man får minst 2 års/4000 mils garanti.

Att köpa från en aktiv entusiast här på forumet, skulle jag nog också se som en rätt trygg affär. Svårt att se att någon med tusentals inlägg här och med stor sannolikhet större kunskap om bilarna än någon handlare i Sverige, skulle blåsa någon medvetet. Men jag kanske är blåögd :)

Autopilot tycker jag det är många som underskattar innan det använt den ett tag. Rekommenderas. AP 1 är det fram till och med September 2016, sen kom AP 2 hårdvaran. Nu när vi vet att vi inte får helt självkörande Teslor ens med AP2 så tycker jag inte att det är så stor skillnad på vilken man får.

Gratis Supercharging är bara nödvändigt om du tror att du kommer att använda det ofta. Tycker jag.

Jag tror det blir tufft med 35 mil vintertid. Särskilt om det är mycket motorväg. Men kanske åker du förbi en SuC?

Om jag skulle köpa en privat så hade jag åkt och tittat på den där Taxi-teslan för 550 tkr. Den var ute för 500 tkr nyligen så det finns nog en hel del prutmån, särskilt om man inte vill ha med taxi-utrustningen. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ … 9.htm?aw=1 Visst, den kanske är ett vrak men chansen finns ju att den är fräsch och att batteriet inte är så degraderat. Efter 20 tusen mil borde den ha minst 90% kvar iaf.

Den är en faceliftad 2016 med AWD och har många års drivlinegaranti kvar. Dessutom har den nextgen-stolar, premiuminredning osv. (den är svart egentligen och inte gul…) Det är flera fördelar jämfört med en äldre med gamla fronten, xenonlampor (ist för LED som det är på facelift), sämre stolar, plastigare inredning osv.

Visst, den har gått långt men den är ju flera hundra tusen billigare än jämförbara bilar. Vet inte vad som slits? Bromsskivor och sånt byts ju löpande t ex. Hjulupphängningar? Dämpare?

Det skiljer dock bara 3-4 mil i räckvidd mellan en 75D och en 90D.

Vill man ha en P85D kan man köpa Tars (medlem här) för 610 tkr. Har också gått långt men den har fått nya batterier. viewtopic.php?f=21&t=13998

Men rent generellt är det bättre att köpa från Tesla pga garantier men ofta tar de rejält betalt också så det går nog på ett ut.

Svårt att ge generella tips i övrigt. Men jag skulle åtminstone försöka få s.k. next gen-stolar då de första stolarna inte är så roliga. Var även uppmärksam på om AP är aktiverat eller ej. Det är ganska dyrt att göra i efterhand så om man är intresserad av det så är det en stor bonus. Ta gärna premiuminredningen också. Lyfter hela kupén. Pre-facelift bilar utan premium tycker jag känns plastiga.

Topp