For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, Safari or Internet Explorer.
Honda e – En cool och liten elbil från Honda

Honda e – En cool och liten elbil från Honda

Honda e är den allra första elbilen från den japanska tillverkaren, och den är besläktad med Civic-modeller som blev lanserad 1973.

Honda e är först och främst en urban bil. Det är varumärkets första rena elbil som öppnades för förbokningar i maj 2019 – i Norge, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Honda har tagit designinspirationen från Civic-modellen, som kom på marknaden 1973. Det betyder en viss retrokänsla.



Honda e har en del aktiv säkerhetsutrustning inklusive adaptiv farthållare och arkivassistent. Inte minst har den en kameraspegel, förutom en mycket iögonfallande instrumentpanel – med en pekskärm som täcker stora delar av bredden.

Det är för närvarande oklart hur mycket batterikapacitet som Honda e har netto för att köra, men bruttokapaciteten anges till 35,5 kilowattimmar (kWh). Det borde ge en WLTP-räckvidd på 222 kilometer om bilen är utrustad med 16-tums hjul, eller 210 om du går upp en tum.

Batteripaketet är utrustat med aktiv uppvärmning och kylning (vätskebaserad), både för att klara vintern bättre och för att hantera frekvent snabbladdning på sommaren. Honda e har också en inbyggd laddare som hanterar maximalt 6,6 kW (230V, 1-fas).

Appen heter Honda + och tillåter bland annat att starta och sluta ladda eller förinställa när bilen ska laddas. Du kan också använda appen för att öppna och låsa bilen.

Honda e är tyvärr inte typgodkänd för varken taklast eller släp.

NORMAL LADDNING: Med förbehåll för den slutliga nettokapaciteten i batteripaketet har vi gjort uppskattningar av laddningstiderna. Med 2,3 kW / 10A laddningseffekt (via hushållskontakt) tar full laddning (0-100 procent) 16-17 timmar. Med 3,6 kW / 16A 9-10 timmar och 7,2 kW / 32 A 5-6 timmar (de två senare via hemladdningsstation med typ 2-kontakt).

SNABBLADDNING: Combo / CCS snabbladdning (0-80 procent) bör ta 31 minuter på sommaren, men kan ta betydligt längre tid på vintern. I vårt första test använde bilen samma tid från 23-30 procent med ett varmt batteri. Teoretisk maxhastighet bör vara 60 kW, men det finns mycket lite att vinna på att använda en dyrare blixtladdare (vanligtvis 150 kW) jämfört med en standardladdare på 50 kW.

Alla elbilar till salu på Grönbil.se


Tekniska specifikationer

Angivet intervall (NEDC / WLTP): 222
Batterikapacitet (netto / brutto, kWh): – / 35,5
Battergaranti (kilometer / år): 160 000/8
Motoreffekt (kW / hk): 100/136 (113/154)
Vridmoment (Nm): 315
Snabbladdning (typ / effekt kW DC): CCS / 60
Normal laddning (inbyggd laddare kW AC): 6.6
Längd / bredd / höjd (meter): 3,89 / 1,75 / 1,51
Sittplatser: 4
Bagagerum (liter): 171
Effektförbrukning (blandad, kWh / mil, NEDC / WLTP): – / 1,80
Nettovikt (kg, utan förare): 1,525
Topphastighet (km / h): 145
Acceleration 0-100 km / h (sekunder): 9,0 (8,3)

Topp