fbpx
For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, Safari or Internet Explorer.
Mystisk P1800 – maskerad och ombyggd Volvo P1800 Coupé

Mystisk P1800 – maskerad och ombyggd Volvo P1800 Coupé

Bilder på en mystisk bil tagna av en man utanför Volvos testbana i Hällered, Göteborg tyder på att det testkörs en maskerad ombyggd Volvo P1800 Coupé.

Att bilen i fråga är ombyggd syns på diverse ställen som t.ex att karossen är breddad samt att fronten är omgjord och att det saknas avgasrör. hmm… kanske en Elektrifierad version av den ikoniska sportbilen från 60-talet är på gång. Den kända bilbyggaren Leif Tufvesson har tidigare byggt en fyrhjulsdriven elektrifierad P1800, har det kanske ett samband?



Nästa år firar även just P1800 60-års jubileum. Kanske vill Volvo uppmärksamma detta genom att lansera en uppdaterad version av den klassiska P1800. Precis som konkurrenten Volkswagen som nu har återskapat flera av sina klassiska bilmodeller som Bubblan, folkabussen och beach buggy i just elversion.


Visa alla volvo miljöbilar till salu

Visa alla begagnade elbilar till salu


Volvo p1800-elbil-2

P1900 Bakgrunden

Volvo hade redan under 1950-talet en sportbil under namnet Volvo Sport P1900 men det var först på 60-talet som Volvo lyckades bygga en sportbil som nådde framgångar. När P1800 lanserades 1961 hade den Volvos motor under huven som gav 100 hästkrafter.

Volvo P1800 blev ganska snabbt känd över hela världen, mycket tack vare att modellen syntes i teveserien Helgonet mellan 1962 och 1969. Huvudrollen Simon Templar, spelad av Roger Moore, körde nämligen P1800 i de 118 avsnitten.

Från början tillverkades P1800 av Jensen Motors i England. När Volvo så småningom tog hem tillverkningen till Göteborg ändrades modellnamnet till 1800 S där S:et stod för “svensk”. 1970 kom modellen 1800 E som hade insprutningsmotor. Under P1800:ans två sista år i livet kom den även i kombiutförande.

Totalt tillverkades 47.855 Volvo P1800, 1800 S, 1800 E och 1800 ES.

Volvo P1900

P1900 Volvo – Fakta från Wikipedia:

Volvos första sportbil, P1900, startade som tanke 1953 då Volvos dåvarande direktör Assar Gabrielsson såg Chevrolets nya sportvagn Chevrolet Corvette. Assar Gabrielsson inledde ett samarbete med båttillverkaren Glasspar i Kalifornien som fick i uppdrag att ta fram glasfiberkarossen till P1900, chassit skulle Volvos egna tekniker konstruera. Den 2 juni 1954 var det premiär för de fyra prototyperna av P1900. Volvo hade gjort en rörram till karossen och försett den med drivlina och hjulupphängning från Volvo PV 444. Motorn var en B4B något trimmad så motorn fick heta B14A och levererade 70 hk SAE. Den nye VD:n för Volvo Gunnar Engellau beslöt att lägga ned tillverkningen av P1900. Bilen tillverkades i ett år, från 1956 till 1957 och produktionen blev 67 bilar plus de fyra prototyperna.

Volvos Helmer Petterson testkörde en Volvo Sport under trettio dagar, fram till i början på mars 1956. Den 1 600 mil långa resan gick genom Europa och Nordafrika. Bilen hade registreringsnummer O23581.[1]

Bilen hade ursprungligen röd skinnklädsel och tillverkades i färgerna ljusgrå med röda hjul, gul och ljusblå. Suffletten var i samtliga fall svart med röda lister.[2]

Topp