fbpx
For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, Safari or Internet Explorer.
Nissan’s IM concept: Introducerar den ‘höjda sport sedanen’

Nissan’s IM concept: Introducerar den ‘höjda sport sedanen’

2019/01/14

ims

Nissan IMs, som presenterades 19/01/14 på Nordamerikanska International Auto Show, är en helt ny typ av bil – en “den höjda sportsedanen” som utnyttjar förpackning, plattform och drivlinjeteknik utvecklad genom Nissan Intelligent Mobility.
Medan närmare en sedan än en crossover skapar IM-konceptets revolutionära proportioner ett eget fordonssegment. Det definieras av sin rena elfordonsidentitet, med batteriet placerat under kroppen, höjdhytten. Det utsträckta inredningsytan, som är resultatet av fordonets utökade hjulbas, har en unik “2 + 1 + 2” sittarkitektur med svängbara framsäten och ett baksäte som antingen erbjuder tre sidor sittplatser eller, när de smala bakre utombordsstolarna är vikta , en övertygande “Premier Seat” i bakcentrum, värd för världsklass executive resor.

“Framsteg inom elfordonsteknik och autonom körning har gjort det möjligt för våra designers att bryta sig undan plattformen och förpackningsreglerna som begränsar traditionella personbilar, för att skapa en helt ny typ av bil”, säger Alfonso Albaisa, vice vd för design hos Nissan. “IM-datorerna utforskar gränserna för sedandesign med ett tillvägagångssätt som höjer kategorin både i utseende och funktionalitet.”

Design påverkad av Nissan Intelligent Mobility

Den kraftfulla exteriör och interiördesignen för IM-enheterna är möjlig genom den innovativa elektriska och autonoma tekniken som utvecklats genom Nissan Intelligent Mobility, företagets vision att ändra hur bilar drivs, drivs och integreras i samhället.
IM-datorerna är en studie i dualitet och kontrast. I autonom körningsläge har den helt handsfree-funktion, medan den i manuellt körläge ger den spännande, högpresterande körupplevelse som endast ett avancerat elbil kan erbjuda.

IM-enheterna har också den högsta nivån av säkerhetsteknik och virtuell världskoppling – alla inslagna i ett lockande paket som framhäver modern japanska design och hantverk.
Elektriska, autonoma och anslutningsgenombrott
Fullständigt omfamna de tre pelarna i Nissans intelligenta mobilitet – Intelligent körning, intelligent kraft och intelligent integration – IM-enheterna flyttar mot skapandet av ett hållbart mobilsamhälle centrerat kring elfordon, autonom körning och anslutning.
IM-elmotorn består av dubbla elmotorer (fram och bak) och ett snabbt laddningsaggregat på 115 kWh som genererar 483 hk (360 kW) och 590 lb (800 Nm) vridmoment, vilket säkerställer att konceptbilen inte bara fortsätt med dagens sportsedans men lämna de flesta av dem i dammet. Klar för att resa uppskattat 380 miles på en enda laddning, är chattarna på samma spelplan med sina bensinmotstycken när det gäller sortiment.

Drivaggregatet använder ett högpresterande fyrhjulsdrivsystem, vilket resulterar i en perfekt balanserad fram- / bakvikt, exceptionell dragkraft och utmärkt svängningsprestanda under nästan alla förhållanden. Tack vare en avancerad luftfjädring som anpassar sig till olika körsituationer, ger snabbmeddelandena en silkeslenhet och platta svängningsegenskaper.

Elegant, sexig, sömlös exteriördesign

IM-konceptets exteriör exemplifierar Nissans nya “höjda sports sedan” -språk som förvandlar en traditionell sedan till ett fordon med provocerande proportioner, sportig karaktär och utmärkt aerodynamik. Unikt till Nissan, brukar det problemfritt futuristiska högteknologiska kvaliteter med tidlösa japanska accenter.

IM-externa formar kännetecknas av enkla horisontella och vertikala linjer snarare än skulpterade ytor. Den avstår från Nissans underskrift “flytande tak” -tema för att dra nytta av den nya kroppsandelens framåtriktade A-pelare och utvidgade C-stolpar. Den snygga formen är inte bara sportig; det resulterar också i en låg dragkoefficient. Dessutom ger olika kroppspaneler, inklusive fenders, främre spoiler, vipp paneler och en full längd underlag, en effektiv downforce och minimalt lyft med höga hastigheter.
Taklinjen inspirerades av månens form, med guldfärgade anodiserade borst gjorda aluminiumstakstångsdetaljer som föreslår månskensring som skapats av en förmörkelse. Fordons unika proportioner – som definieras av dess långa hjulbas och midja, A-pelare och hyvlat bakrutevinkel – ger bilen en ren, enkel silhuett.

“Vi tittade på Nissans arv och insåg att några av våra mest framgångsrika modeller, som den första generationen Murano och våra Z®-bilar, alla hade väldigt enkla silhuetter”, säger Albaisa. “Med enkel design är den upplevda kvaliteten också naturligt förbättrad.”
Nissans signatur V-motion-designsspråk, som ingår i 2019 Nissan-modellserien, betonas på IM: s grillfri frontfas med form och placering av strålkastarna. Den djärva, tunna V-formade belysningsdesignen är både framträdande och praktisk, vilket ger bilen en futuristisk men ändå tydligt Nissan-utseende, medan aggressiva 22-tums hjul lägger till sin sportiga inställning.

I autonomt körläge blinkar blixtlamporna och det bakre kombinationsljuset blått och lampan blinkar kontinuerligt i mitten av fram och bak för att meddela fotgängare och andra förare av sin autonoma status.
Utsidan har också djupa dörrprofiler, en tredimensionell sektionshuvud, holografiska bakljuslampor, en integrerad bakspoiler och en uppstoppad bakre stötfångare. Den 4-dörriga B-stolpen innehåller bakåtvända bakdörrar för enkel inåtkomst, en supertunn takkonstruktion, osynliga dörrhandtag med eClinch, superspoliga sidofönster och vingekameror istället för utvändiga backspeglar. Vingekamerorna vika in när chattarna är i autonomt läge.

För att betona bilens japanska karaktär, har en geometrisk grafik inspirerad av ett traditionellt japanskt mönster som heter Asanoha applicerats i guld över sms-taket. Mönstret används i hela fordonet, inklusive på hjul och inuti stugan.

Inredning design speglar tidlös japansk futurism

Interiören i chattmeddelandena representerar ett nytt sätt att visualisera hur pendlare ska resa i en självstyrd värld. För att hjälpa till att uttrycka kabinens rymlighet skapade designarna en visuell separation av kropp och växthus. Prioritering på fordonets inre utrymme, alla drivaggregatskomponenter har gjutits under kabinets golv.

“Med den upphöjda plattformsplattformen och frånvaron av interiörrestriktioner, finns det en känsla av nästan levitering, som om du rider på en magisk matta,” sa Albaisa.
I motsats till det yttre rymdålderns karaktär drar IMs interiör sin inspiration från ett modernt japanskt hem. I vilka Nissan-designers kallas “tidlös japansk futurism”, kombinerar kabinen moderna japanska element, framhävd av exempel på högkvalitativt hantverk med högteknologiskt uttryck. Exempelvis reflekterar instrumentpanelens och dörrklädselens former “ett rymdskepp till månen”, med hjälp av mörka tyger och färger som animeras med lätta ränder som tyder på månsken och skuggan. Färgerna och materialen sätter en intim stämning som kan animeras med ljus runt passagerarna.

I manuellt körläge blir IM-interiören ett förare centrerat cockpit med avancerad drivhjälpsteknik och informationsnivåer på flera nivåer, vilket ger föraren full kontroll över fordonet. Fordons komplexa, sammankopplade komponenter, sensorutgångar och styrenheter är alla integrerade i ett enkelt gränssnitt. Till exempel erbjuder den supertunna, tvåskiktiga flytande instrumentpanelen både teknisk information och en visuell utforskning av världen runt fordonet, om så önskas.
I autonom körläge drar ratten tillbaka och framsätena svänger inåt för att möta den innovativa bakre sittplatsen, kännetecknad av den speciella “Premier Seat”.

“Det finns ingen mittkonsol, så när framsätet vänds blir inredningen ett trevligt och avkopplande” stort område “där passagerarna kan möta varandra på ett bekvämt sätt, säger Albaisa. “Och det unika bakcentrumssätet gör det möjligt för den primära passageraren att alltid njuta av fordonets intelligenta anslutningsfunktioner, oavsett om föraren är i autonom eller manuell drift.”

Ett sömlöst, enkelt grafiskt användargränssnitt

Att slutföra IM: s känsla av dualitet är det avancerade grafiska användargränssnittet. I manuellt körläge är gränssnittet både flexibelt för uppgraderingar och enkel design, inklusive ett minimalt antal strömbrytare och kontroller.

Gränssnittets design och logik kombinerat med full autonom körteknik gör det möjligt för föraren att fullt ut uppleva den höga prestandan som tillhandahålls av IM: s drivhjulsdrivna elektriska drivlinor.
Den stora, smala instrumentpanelen med fyra kompakta skärmar följer en horisontell informationsarkitektur som förbättrar det inre utrymmet. Layouten har finjusterats för att följa ögatets naturliga rörelser. Direkt framför föraren, som inte är upptagen av det uppdragbara ratten, är ett “skikt” -instrumentkluster, där det primära skiktet endast ger kritisk information för att låta föraren fokusera på att driva fordonet utan onödiga distraktioner. Det andra skiktet erbjuder ytterligare information när det behövs.

En annan viktig funktion, den “inbyggda sensingplattformen”, använder sensorer och kameror för att övervaka förarens tillstånd. Det tolkar ansiktsuttryck och kroppshållning för att avgöra om föraren inte kan fortsätta köra. Aktiv i både manuella och autonoma körlägen, kommer plattformen att ta chattmeddelandena till ett säkert, kontrollerat stopp om föraren är oförmögen.

Osynlig-för-Synlig: Sammanslagning av verkliga och virtuella världar

Ytterligare förstärkning av chattmeddelandena är dess unika koppling till den virtuella världen, vilken Nissan kallar osynlig till synlig eller I2V. Det hänvisar till ett 3-D gränssnitt där den verkliga världen konvergerar med den virtuella världen. En plattform som utvecklats av Nissan hjälper I2V till att fordonets passagerare ser vad som annars kan vara “osynligt”, vilket ökar förtroendet och spänningen i fordonets upplevelse.

Möjligheten att “se det osynliga” görs möjligt med Omni-Sensing-tekniken, som nyligen meddelats av Nissan på CES-mässan. IM-enheterna är kopplade till den verkliga sensationsinformationen, som samlas och reflekteras från den virtuella världen och visas före förarens och passagerens ögon för en rik erfarenhet av blandupplevelse. Människor kommer också att kunna ansluta sig till varandra genom den virtuella världen och Omni-Sensing.
Till exempel kan tekniken hjälpa förare att se runt hörnen, visualisera exakt information om trafikstockningar – inklusive orsaker – och bestämma alternativa vägar för en stressfri resa. Förare kan till och med njuta av företaget av en “passagerare” från den virtuella världen i form av en tredimensionell förstorad verklighets avatar inom bilen.

Klar för lansering

Nissan IM är en avancerad studie i progressiva proportioner, vilket resulterar i en helt ny typ av fordon – den höga sportsedan. Med sitt snygga exteriör och en varm, cavernös stuga, erbjuder snabbmeddelandena en ny typ av körupplevelse – manuellt, autonomt och praktiskt taget.
“Vi har skapat ett sportigt prestanda fordon som är lika inspirerande och roligt i manuella och autonoma körlägen”, säger Albaisa. “Tack vare tekniken för Nissan Intelligent Mobility och den utroliga inseffekten hos våra designers, representerar chattarna verkligen nästa steg i hållbar rörlighet.”

Concept:Breakthrough high-tech performance, all-wheel-drive electric vehicle concept with advanced proportions, packaging and design; 2 front, 1 rear “Premier Seat,” 2 rear outboard seats
Nissan Intelligent Mobility features:Dynamic EV acceleration; autonomous driving mode; “Invisible-to-Visible” augmented reality display with avatar
Drive configuration:Dual-motor, all-wheel-drive, dedicated electric vehicle platform with low battery pack positioning and elevated ride height
Powertrain:Dual electric motors (front and rear) with 483 horsepower
(360 kW) and 590 lb-ft (800 Nm) torque
Battery:115 kWh battery with 380-mile estimated range
Wheels/Tires:Unique 22 x 10-inch aluminum-alloy wheels with custom Michelin 255/40R22 performance tires
Suspension:Air suspension that adapts to the road type and driving mode, allowing performance and comfort
Wheelbase:114 inches (2900 mm)
Length:190 inches (4845 mm)
Height:59 inches (1500 mm)
Width:74 inches (1900 mm)
Exterior:Progressive proportions with sporty premium design; techno Vmotion lighting signature; deep door section, advanced aerodynamics with no front grille; B-pillar-less 4-door body with reverse-opening rear doors for easy interior access; super-thin roof structure and pillars; AD sensor integration; wing cameras; holographic-style rear tail lamps
Interior:Premium lounge interior with “grand area;” Zero Gravity driver’s command seat; unique “Premier Seat” with ottoman (rear center seating position); adaptive display and controller; super-thin instrument panel; retractable steering wheel; integrated and adaptive information display with two-layer floating screen; front seat inner rotation
Graphic user interface:Seamless, simple graphic user interface; four compact screens with horizontal information architecture; customizable virtual- reality avatar
Topp