fbpx
OBS! Sidan är under uppbyggnad.
For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, Safari or Internet Explorer.
Nya Renault ZOE – TAR 100 % ELDRIFT TILL EN NY NIVÅ

Nya Renault ZOE – TAR 100 % ELDRIFT TILL EN NY NIVÅ

NYA RENAULT ZOE – TAR 100 % ELDRIFT TILL NY NIVÅ

Nya ZOE kommer nu med mer prestanda än någonsin, vilket till stor del kan tillskrivas ökningen av kraft och räckvidd. ZOE’s uttrycksfulla design ger bilen ännu mer karaktär. Nya ZOE erbjuder ett brett spektra av högteknologisk utrustning som förhöjer både körkomforten och livet ombord.

Lanseringen av tredje generation av flaggskeppet i Renaults elbilsprogram är en avgörande milstolpe i Renaults strategi för en storskalig elbilsutveckling. Sju år efter lanseringen av Europas mest sålda city-elbil tar Nya ZOE nästa kliv i utvecklingen. Tredje generationen erbjuder en ökad mångsidighet, förbättrad kvalitet och ny teknik. Redan från instegsnivån är modellen fullmatad med den senaste tekniken samtidigt som dess attraktiva prissättning bibehålls.

Utvändigt är utvecklingen uppenbar. Nya ZOE visar upp sin personlighet utan att försaka sin nya fräscha design. Invändigt har kupén revolutionerats men en komplett omarbetad instrumentpanel för ökad komfort. På det tekniska planet utmärker sig Nya ZOE genom sin ökade räckvidd som är möjlig tack vare ett 52 kWh batteri. Räckvidden är upp till 390 km enligt WLTP* och Nya ZOE erbjuder fler laddningsmöjligheter tack vare introduktionen av likströmsladdning (DC). Körglädjen är också förbättrad tack vare den nya 100 kW-motorn.

Slutligen är Nya ZOE utrustad med en mängd innovativa funktioner och uppkopplade Renault EASY CONNECT-tjänster. Förarstödssystem, en 10” display, Renaults EASY LINK multimediaystem och ett nytt körläge för stadskörning – innovationerna som alla syftar till att göra vardagskörningen enklare och mer njutbar.

Som pionjär och ledare inom elektrisk mobilitet i Europa har Renault omatchad erfarenhet och kunskap om denna snabbt växande marknad. Nya ZOE är beviset på detta kunnande.

*)WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.

Nästan ett årtionde har passerat sedan ZOE Z.E. konceptet presenterades i slutet av 2009. Under den här tiden har Renault etablerat sig som pionjärer och ledare inom elektrisk mobilitet – mycket tack vare framgångarna med flaggskeppet ZOE.

    • Närmare 150,000 registreringar i slutet av maj 2019. ZOE försäljningen har stadigt ökat sedan lanseringen. Den samlade försäljningen för ZOE till det mest frekventa elfordonet på Europas vägar.
    • 18,2 % marknadsandel i Europa 2018. Med nästan 40.000 nyregistreringar står ZOE för omkring en av fem sålda elbilar på kontinenten. Det är den mest sålda elbilen i Tyskland, Spanien och Frankrike (andra plats i Sverige 2018). På hemmamarknaden Frankrike nåddes en marknadsandel på 54,9% under fjolåret.
    • Fler än 60 utmärkelser i Europa. ZOE är regelbundet hyllad i media sedan lanseringen 2014. Bland annat togs titeln “bästa elbil under 30.000 £” som utnämndes av engelska What Car?. ZOE’s ständiga vidareutveckling har gjort modellen ständigt aktuell.
    • Mer än 4 miljarder km. Renaults flaggskepp inom elfordonsprogrammet har färdats en distans motsvarande 10,400 resor mellan jorden och månen, utan att släppa ut ett endaste gram CO2 från motorn.
    • En miljard Euro. I juni 2018 tillkännagav Renault en investeringsplan som säkerställer Frankrikes position expert-centrum för elbilar inom Alliansen.2022 räknar man ha nått en fördubbling av produktionstakten vid Flinsfabriken i närheten av Paris.
    • Mer än 40 000 människor arbetar på Renault som dagligen är involverade i ZOE projektet. Detta omfattar alla led från återförsäljarnätverket och ingenjörer till produktionslinan.
    • September 27, 2012. Renault skapar rubriker på Paris Motor Show när ZOE lanseras officiellt. Ett par månader tidigare visades ZOE’s dynamiska linjer och inbjudande interiör upp för första gången på bilsalongen i Geneve.
    • December 11, 2014. En ny motor avtäcks. Motorn är helt och hållet utvecklad och tillverkad av Renault i Frankrike. Under våren 2015 förbättras effektiviteten ytterligare vilket ger ZOE en räckviddsökning på 30 km utan att göra avkall på prestandan.
    • November 30, 2016. Generation två av ZOE lanseras. Tack vare Z.E. 40 batteriet fördubblas räckvidden mot ursprungsmodellen. Erbjudandet omfattar även uppkopplade tjänster som tagits fram för att förenkla ruttplanering samt laddning.
    • Februari 19, 2018. Tack vare den nya R110 motorn kapas accelerationstiden från 80-120 km/h med två sekunder. Prestandaökningen ger föraren mer körglädje och trygghet vid omkörningar eller motorvägspåfarter.
    • Mars 21, 2019. Renault lanserar de första prototypen ZOE som är utrustade med reversibel laddning i Nederländerna. Detta fullskaleexperiment befäster ankomsten av tvåvägsladdning som kommer ge elbilen en ökad roll i framtidens energiöverföringsrörelse.
    • Juni 17, 2019. Renault avslöjar den tredje generationen ZOE med ökad körglädje, förbättrad komfort och ännu större flexibilitet.

NyaRenaultZoe

DESIGN

Nya ZOE har nått en milstolpe i sin design-resa och fått en djärvare design. De mjuka linjerna hos förra generationen har fått en tydligare karaktär som får bilen att bli ännu synligare på vägen, samtidigt som innerutrymmena förbättras. I fronten leder de nya omdesignade konturerna på motorhuven till den stora diamanten som döljer laddningsuttaget. Den nya stötfångaren som omfattar krominlägg i grillen och runt dimljusen förstärker den nedre sektionen av fronten. De C-formade strålkastarna, en design som pryder alla nya Renaultfordon, använder 100% LED-teknik. Ljussignaturen ger bilen ett expressivt uttryck. Trots oförändrade mått ökar ZOE sin närvaro. ZOE är självsäker och bär upp sitt elektriska ursprung med stolthet. Den blåa inramningen runt Renault diamanten påminner betraktaren om dess elektriska identitet.

Renaults designers har lagt stor vikt på interiörens kvalitet, finish och användarvänlighet. Nya ZOE får bland annat ett nytt förarkluster på 10” som är tillgängligt redan från instegs-versionen. Instrumentpanelens mjuka och beröringsvänliga material har en matt yta som bidrar till en chic och mysig interiör.

Nedanför Renaults EASY LINK multimediaskärm är den komplett omarbetade mittkonsolen som omfattar tekniska innovationer specifikt utvecklade för Nya ZOE: en elektronisk växelväljare, automatisk parkeringsbroms, induktionsladdning mm.

Dynamisk och precis, Nya ZOE’s design framhäver bilensprestanda och dess högteknologiska utrustning. En förändring hängiven användarupplevelsen.

Agneta Dahlgren, Director of Electric Vehicle Design

EXTERIÖR DESIGN

Motorhuven på Nya ZOE har skulpterats om med veck som förenas i mitten av fronten. Den relativt korta huven som omarbetats bidrar starkt till bilens dynamiska utstrålning. Med en struktur som utgörs av noggranna former kompletterar den de övriga förändringarna som gjorts på bilens front för att skapa ett ännu distinktare utseende.

Hela modellprogrammet är utrustad med LED-teknik till 100%. Strålkastarna formas i C-formen som blivit ett signum för Renaults modeller. De nya strålkastarna ger ett ännu djärvare utseende samtidigt som ljusbilden ger föraren avsevärt bättre sikt vid mörker-körning.

Den främre stötfångaren har omarbetats helt och dimljusen får en elegant krominfattning.

Kylargrillen och varselljusen är också krominfattade. I samma stil ringas namnet ”ZOE” in.
LED-dimljusen bidrar till den totala förbättringen av ljusen. Sido-ventilerna, vars syfte är att förbättra luftflödet, tillsammans med stötfångardesignen ger bilen en visuell bredd. Fronten som är balanserad över hjulen illustrerar tydligt ZOEs dynamiska egenskaper.

Renault diamanten, inringad i blått, döljer som tidigare laddningsuttaget.

Logotypen är i “hologram stil”, vilket skänker ytan ett djup. Bakom diamanten återfinns laddningsuttaget som rymmer en typ-2 kontakt men även en kontakt för DC-laddning med upp till 50 kW. Nya ZOE bjuder på ännu fler laddningsmöjligheter än tidigare.

Bakljusen utgörs till 100% av LED-lampor för ökad synlighet. Ljusen som belyser bakluckan förstärker också intrycket av bilens bredd. De horisontella signaturstrålarna är röda för ökad synlighet. Tack vare dynamisk belysning sveper körriktningsvisarna från mitten ut.
Även körriktningsvisarna integrerade i backspeglarna är av LED-typ

Blå “Celadon”, röd “Passion”, vit “Quartz” är de nya färgerna som introduceras för Nya ZOE.

Dessa toner passar perfekt till den här helt eldrivna bilens personlighet. Nya ZOE finns i totalt 9 olika lackfärger som kan kompletteras med urvalet av olika fälgdesigner.

Nya ZOE får förbättrade accelerations- och bromsegenskaper. Nya ZOE är utrustad med skivbromsar runtom samt 5 olika nya fälgdesigner. Fälgarna finns i dimensionerna 15”, 16” och 17” och förstärker bilens moderna design.

RÄCKVIDD OCH LADDNING

Z.E. 50 batteriet i nya ZOE ökar räckvidden till 390 km enligt WLTP*. Batteriet kan nu också snabbladdas med likström (DC) utöver möjligheten till växelströmsladdning (AC) i hemmet eller på gatan. Renaults arbete med att fortsätta utveckla prestandabatterier slutade inte med introduktionen av förra generationens Z.E. 40 batteri. Nya ZOE är utrustad med ett 52 kWh batteri, Z.E. 50, som ger en räckvidd på upp till 390 km enligt WLTP*. Därmed har räckvidden ökat med över 20%. Trots ökningen av räckvidden är batteriets storlek oförändrad och således har inte fordonets innerutrymmen påverkats negativt. Z.E. 50 batteriet har även fördelen att batteriet kan leverera en högre spänning vilket bidrar till den nya R135-motorns fina prestanda.

Nya ZOE är den mest mångsidiga och tillgängliga elbilen när det kommer till laddning. Med sin 22 kW-laddningsteknik har ZOE varit den modell som kunnat ladda snabbat på flest publika laddningsplatserna. Nya ZOE kompletteras nu med snabbladdning upp till 50 kW på laddningsplatser som erbjuder likströmsladdning (DC). Likströmsladdningen är särskilt lämplig för längre resor, exempelvis längs en motorväg. Nya ZOE är den enda kostnadseffektiva elbilen som erbjuder både AC-laddning upp till 22 kW och DC-laddning upp till 50 kW.

Med hjälp av skräddarsydda uppkopplade tjänster i MY Renault-appen är det alltid enkelt att hitta den typen av laddningsplats som efterfrågas – hemma, på jobbet, på allmänna platser eller längs motorvägen.

      • WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.

Vid lanseringen under slutet av 2012 erbjöd ZOE en räckvidd på 150 km vid verklig körning tack vare sitt 22 kWh batteri. Räckvidden översteg med råge den genomsnittliga sträckan för daglig körning inom Europa. När generation två av ZOE lanserades under 2016 utökades modellprogrammet med Z.E. 40 batteriet vars 41 kWh gav en fördubbling av räckvidden till 300 km under verklig körning. På den tiden fokuserade forskningen kring de kemiska aspektarna av lithium-jontekniken för att öka batteriets densitet. Med Nya ZOE låg ingenjörernas fokus på den elektroniska arkitekturen av batteriet och de olika aspekterna av batteriets design. Batteriet har en kapacitet på 52 kWh utan att kräva mer plats. Detta möjliggör en räckviddsökning på 20 %, eller upp till 390 km WLTP*

      • WLTP räckvidd (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, standardcykel: 57% stadskörning, 25% tätortskörning, 18% motorvägskörning) för ZOE Life. Homologeringsgodkännandet förväntas inom kort.LADDNING
      • Nya ZOE döljer sitt laddningsuttag bakom diamanten som pryder kylargrillen. Ladduttaget rymmer en ”kombo-kontakt” (CSS) som är något större än tidigare uttag. Kontakten består av ett europeiskt standarduttag som kompletteras med en två-pinskontakt för likströmsladdning. Tack vare placeringen i mitten av fordonets framsida förenklas anslutning till offentliga laddningsstationer med fasta laddkablar. Typ-2 uttaget och Caméléon-laddaren är fortfarande tillgängliga för vardagsladdningen. Hemma, på jobbet, på offentliga parkeringsplatser eller längs vägen erbjuder systemet laddning med upp till 22 kW.
      • Tack vare “kombo-kontakten” kan Nya ZOE snabbladda med likström (DC) upp till 50 kW. Laddstationens fasta kabel ansluts enkelt till tvåpinsuttaget nedanför Typ-2 uttaget.

Källa: https://www.gronbil.se/nya-renault-zoe-tar-100-eldrift-till-en-ny-niva/


Topp