Miljöbilar till salu
Här på Grönbil.se kan du köpa en miljöbil helt enligt dina önskemål och krav. Det är svårt att utse den bästa miljöbilen men de vanligaste faktorerna att hänsyn till förutom utsläpp och klimatpåverkan är givetvis bilmärke, pris, och årsmodell. Här är några begagnade miljöbilar till salu:
Elbilar
Hybridbilar: Elhybridbilar och Plugin-Hybridbilar
Etanolbilar
Gasbilar
Alla miljöbilar
Vad är en miljöbil?
Det finns olika nationella regelverk som definierar miljöbilar: Dels vägtrafikskattelagen, där miljöbilar har fem års befrielse från vägtrafikskatt, dels inkomstskattelagen som ger tjänstebilar som är miljöbilar en rabatt på förmånsvärdet. Synen på vad en miljöbil är skiljer sig åt i dessa två lagar. Sedan finns det ytterligare en definition för så kallade supermiljöbilar.
Miljöbil enligt vägtrafikskattelagen
Sedan 1 januari 2013 (SFS 2006:227) gäller att bilens vikt och vilket drivmedel den går på avgör om det är en miljöbil: En bil som går på bensin eller diesel och har tjänstevikten 1372 får släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer för att betecknas som miljöbil. Går den istället på etanol eller fordonsgas får den släppa ut högst 150 gram koldioxid per kilometer eftersom koldioxidsläppen från dessa bilar är av förnybart ursprung.
Så här räknar du ut om en bil är miljöbil
Bilar som drivs med biodrivmedel: Ta bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan (som kan bli både minus eller plus) multipliceras med 0,0457. Lägg sedan till 150.
Bensin och dieselbilar: Ta bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan (som kan bli både minus eller plus) multipliceras med 0,0457. Lägg sedan till 95.
Om tillverkarens siffra för bilens CO2-utsläpp är lägre än den summa du får i uträkningen är bilen en miljöbil.
Läs mer om miljöbilar >
Köpa begagnad miljöbil
Begagnade miljöbilar dominerar marknaden idag och vi ser samtidigt en transformation från hybridbilar till elbilar. Just nu lever vi i en tid av hybridbilar men i princip har alla biltillverkare lanserat nya modeller av elbilar vilket gör att priser på begagnade miljöbilar har blivit rimliga.
Etanolbilar
Den helt dominerande etanolbilen Ford Focus FFV har samma eller något högre andrahandsvärde än den bensindrivna. Värdet kan förväntas öka ytterligare något relativt bensinversionen i takt med att bensinen blir dyrare och fler kommuner inför förmåner för miljöbilar. Många av bilarna som kan gå på E85 kräver tätare oljebyte och ta med kostnaden för detta i din kalkyl.
Gasbilar
Se upp med tidiga Volvo V70 Bi-Fuel och alla VW Golf Bifuel samt Fiat Punto som har gastankarna i bakluckan vilket betyder mindre bagageutrymme. Ii Volvos fall kan baksätet inte fällas. Opel Zafira gas har en minimal bensintank vilket är bra för miljön men innebär att man måste ha goda möjligheter att tanka gas i närheten.
Hybridbilar
Första upplagan av Toyota Prius säljs ofta billigt, bland annat för att huvuddelen av köparna var kommuner och kommunala bolag som inte anstränger sig för att få bra betalt för sina bilar. Bilarna är ofta lågmilare och hybridtekniken innebär att bensinmotorn gått på jämt varv med minskat slitage som följd. Se upp med Toyota ger 8 år eller 16 000 mils garanti på hybridpaketet. Troligen håller tekniken längre än så, men värdet rasar förmodligen när garantin närmar sig att löpa ut.
Elbilar
Elbilarna har blivit det populära valet på senare år trots att batteriernas räckvidd inte räcker lika långs som med en bensin- eller dieseldriven bil. men vi ser en snabb utveckling där de nya modellerna av elbilar klarar uppåt 400-500 km på en laddning. När det kommer till elbilar är det Tesla som har visat vägen och varit en framträdande aktör med Tesla model S följt av den nya Tesla Model 3.
Bensin- och dieselbilar
Bensinbilen fick katalysatorn åren 1987-1989. Äldre bilar än så innebär en väsentligt värre miljöbelastning. Generellt sett har nyare bilar lägre utsläpp. Det gäller särskilt bilar som klarat dåvarande miljöklass 1 och nuvarande miljöklass 2005. Dieselbilar bör vara utrustade med partikelfilter. Många dieselbilar från sent nittiotal och framåt kan köras på RME (raps), med minskade utsläpp av växthusgasen koldioxid, men ökade utsläpp av lokala luftföroreningar.
Utrustning att eftersträva
Fram till mitten av åttiotalet hade inte alla bilar femväxlad låda. Den femte växeln innebär lägre förbrukning och man bör därför undvika fyrväxlade bilar. Motorvärmare innebär lägre bränsleförbrukning och är därför värt att hålla utkik efter, men kan också köpas för en billig peng och monteras.
Utrustning att undvika
Tills helt nyligen innebar automatväxlade bilar per definition högre bränsleförbrukning än de manuella. Automatväxlade bilar bör därför som grundregel undvikas. Det finns dock idag snål teknik även för automatlådor. Luftkonditionering eller klimatanläggning innebär både högre bränsleförbrukning och risk för dyra reparationer och man bör därför överväga att undvika bilar som har denna utrustning.
Fyrhjulsdrift innebär ökad bränsleförbrukning, särskilt om bilen permanent driver på alla fyra hjulen. Säkerheten ökar enbart marginellt, varför fyrhjulsdrift bör undvikas utom av de som ofta kör i svår terräng eller djup snö (antisladdsystem och i någon mån låsningsfria bromsar är enligt Folksam betydligt viktigare för att minska trafikolyckorna).