fbpx
OBS! Sidan är under uppbyggnad.
For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, Safari or Internet Explorer.
Snart rullar det 100.000 laddbara bilar i Sverige

Snart rullar det 100.000 laddbara bilar i Sverige

Redan i slutet av 2019 beräknas det rulla över 100.000 laddbara bilar i Sverige. För dig som funderar på att uppgradera till elbil eller elhybrid, här kommer några bra tips från Grönbil. 

Var laddar man bilen?

Var finns närmaste laddstolpe och vilken kontakt passar för uttaget i din bil? Både elbilar och laddbara hybrider ökar i antal och i sluta av 2019 beräknas det rulla över 100.000 på våra svenska vägar. För många kan den räckvidd en elbil erbjuder vara tillräckligt för de dagliga behoven men även en laddhybrid kan fungera för den som är duktig på att utnyttja potentialen i batteriet.

Här kan du se alla Sveriges laddstationer

Det finns olika begrepp som alla beskriver i princip samma sak.

  • En laddstation kan ha flera laddpunkter.
  • En laddstolpe är vanligtvis detsamma som en laddstation, denna kan alltså ha en eller flera laddpunkter.

Det är inte alltid möjligt att ladda fler bilar samtidigt i samma laddpunkt, även om bilarna använder olika kontakter.

Olika typer av kontakter

Det finns flera olika typer av kontakter. Den vanligaste laddpunkten i Sverige idag har en Typ 2-kontakt. Dessa står för ungefär 80% av det totala antalet publika laddstationerna.


Typ 1 – Vanlig i asiatiska bilmodeller, men ovanlig i Europa. Av detta skäl är uttaget ovanligt även på svenska laddstationer. Styrkan är upp till 7.4 kW (230V, 32A).


Typ 2 – Ett trefasuttag som är mycket vanligt förekommande i Europa. I privata laddpunkter är styrkan vanligtvis upp till 22 kW. I publika laddstationer kan den vara hela 43kW (400V, 63A, växelström). Majoriteten av laddstationerna i Europa är utrustade med en typ 2-kontakt. I Sverige har 80 procent av de publika laddstationerna en sådan kontakt.


CCS, Combined Charging System – Kontakten kombinerar två typer av laddning, och stödjer både växel- och likström upp till 170kW, men det faktiska värdet ligger sällan över 50 kW.


CHAdeMO – Ett system för snabbladdning som främst utvecklats i Japan.
Styrkan är upp till 50 kW.


Tesla – Använder en modifierad typ 2 anslutning. De flesta Teslabilar marknadsförs med ständigt kostnadsfri laddning via företagets egen laddinfrastruktur.

Laddtiden varierar

Enkelt uttryckt kan det beskrivas som att priset speglas av laddningens hastighet.

Hur lång tid det tar att ladda varierar beroende på laddstationens prestanda. Hemma är det sällan något problem om bilen står och laddar över en hel natt, 8-10 timmar men på resan är det smidigaste ofta en så kallad snabbladdare, fast charge. Då kan en stor del av batteriet laddas på ca 1 timma eller i vissa fall kortare tid.

Att ladda kostar oftast en avgift

Det kostar vanligtvis en peng att parkera och ladda. På särskilt eftertraktade parkeringsplatser kan det totala priset för laddning och parkering vara relativt högt. Dessa platser ligger vid exempelvis flygplatser eller centralt i större städer.

De olika företag som tillhandahåller laddmöjligheten kan dessutom ha olika system för betalningen vilket tyvärr gör resandet med laddbar bil mer komplicerat än vad det skulle kunna vara. Ibland krävs ett på förhand införskaffat kort och ibland är tjänsten mer smidig och betalas enkelt med till exempel mobiltelefonen.

Med långsam laddning, kanske med samma styrka som i vägguttaget hemma, sker laddningen ofta billigt eller till och med gratis. Genom denna lösning erbjuder ibland även företag publik laddning, eftersom de ser dig som laddar som en potentiell kund för sitt utbud i övrigt.

En avancerad snabbladdare kostar mer att bygga. Det gör att priset för att köpa elkraft ifrån en sådan ofta blir högt. I kombination med en eventuell parkeringsavgift kan kostnaden ibland beräknas till flera kronor per mil. Under en längre resa kan sådan snabbladdning vara aktuellt främst av bekvämlighetsskäl.

Topp